"Miłosz, Heidegger i inni intelektualiści wobec XX wieku" - program zajęć:
- Przedstawienie programu zajęć. Wprowadzenie do najważniejszych zagadnień: problem relacji „dzieło-życie”, biograficzne uwikłania intelektualistów XX wieku, bohaterowie naszych spotkań (Miłosz – kontekst Roku Miłosza 2011, Heidegger, Kołakowski, Gombrowicz, Kapuściński), narzędzia, którymi będziemy się posługiwali (poetyka historyczna, analiza dzieła literackiego i filozoficznego).
- Miłosz, odsłona 1: litewskie dzieciństwo i młodość (Dolina Issy, Świat. Poema naiwne, tomik Trzy zimy) – Kresy Wschodnie w tradycji polskiej, historia Wileńszczyzny, środowisko intelektualne dwudziestolecia międzywojennego, dzieje stosunku Miłosza do swojego pochodzenia („obywatel Wielkiego Księstwa Litewskiego”), autorefleksyjność.
- Miłosz, analiza 1: analiza porównawcza wierszy Obecność i Do Natury z Wierszy ostatnich (Kraków 2006) – problem natura/kultura, refleksja religijna w twórczości Miłosza, wprowadzenie narzędzi z zakresu poetyki (przykładowa lektura interpretacji z Liryka polska. Interpretacje), wiersze Miłosza na tle historii literatury polskiej.
- Heidegger, odsłona 1: Heimat Meβkirch: prowincjonalne pochodzenie i istotne problemy. Stosunek Heideggera do ojczyzny, wspólnoty, narodu, katolicyzmu oraz „dziejowe” problemy tożsamościowe dwudziestego wieku. (Dlaczego zostajemy na prowincji? Przyczynki do filozofii (fragm.) Odpowiednie fragm. Bycia i czasu)
- Heidegger, analiza 1: analiza eseju Budować, mieszkać, myśleć. Ojczyzna, wspólnota dom. Człowiek i „bogowie” – Heideggera myślenie religii. Heideggera samodzielne poszukiwania etymologiczne: język narodowy, wspólnotowość a język i dzieło filozoficzne.
- Miłosz, odsłona 2: wojna i pierwsze lata emigracji (Rodzinna Europa, fragmenty, artykuł Nie w paryskiej Kulturze, tomik Ocalenie, Transatlantyk Gombrowicza): radykalne zerwanie Gombrowicza a zerwanie Miłosza w ’50, kontrowersje wśród emigracji (opozycja Paryż-Londyn).
- Miłosz, analiza 2: Zniewolony umysł (szczególnie rozdziały Murti Bing i Ketman)– stosunek do komunizmu (kontekst rozmów z Watem, Mój wiek, fragmenty), mowa ezopowa w twórczości Miłosza, znaczenie Zniewolonego umysłu w karierze Miłosza, kontekst innych książek o totalitaryzmie (Orwell Rok 1984, Kafka Proces, Arendt Korzenie totalitaryzmu, Kapuściński Cesarz).
- Heidegger, odsłona 2: Zniewolony umysł rektora. Heidegger i nazizm. Heidegger wobec tradycji romantycznej, procesów społecznych początku dwudziestego wieku, biograficzne uwarunkowania zaangażowania. Jak czytać zaangażowanie Heideggera? (C. Wodziński, Heidegger i problem zła. Odpowiednie fragmenty Bycia i czasu. List o humanizmie).
- Heidegger analiza 2: analiza mowy rektorskiej: Samoutwierdzenie się niemieckiego uniwersytetu. Problem nieswoistości języka mowy rektorskiej. Mowa propagandy i mowa filozofii. Projekt filozoficzny i projekt rewolucji narodowosocjalistycznej. Język narodowy, tradycja, język filozoficzny i polityczne zaangażowanie.
- Polskie historie z komunizmem w tle. Przypadek Kapuścińskiego - sytuacja socjalisty zaangażowanego w Polsce Ludowej (napięcie między racjami politycznymi a ideologicznymi w pisarstwie Kapuścińskiego, PRL jako ojczyzna - problem antykomunistycznej normy w Polsce potransformacyjnej, cenzura w recepcji i autocenzura w dziełach Kapuścińskiego po 1989 r.).
- Kapuściński, analiza wybranych fragmentów dzieł. Nurt Nowego Dziennikarstwa i jego źródła, poetyka literatury faktu (porównanie z innymi przedstawicielami gatunku np. T. Capotem), pakt autobiograficzny i referencjalny w książkach Kapuścińskiego. Kapuściński jako bohater własnych reportaży, mitologizacja i orientalizacja Trzeciego Świata.
- Przypadek Kołakowskiego: Kapłan i błazen.
- Miłosz, odsłona 3: USA, California, Berkeley, katedra na uniwersytecie (korespondencja Miłosza z Giedroyciem i Herbertem, wiersze z lat ’60 – ’80, Historia literatury polskiej).
- Miłosz, analiza 3: Rok myśliwego – pakt autobiograficzny (dlaczego wierzymy tzw. literaturze faktu, dziennikom, pamiętnikom, wywiadom), pogranicze gatunków – dążenie Miłosza do „formy bardziej pojemnej”.
- Heidegger, odsłona 3: Filozof po wojnie – Heidegger w nowej rzeczywistości (Pytanie o technikę, Rzecz, Co zwie się myśleniem?). Miejsce Heideggera w powojennym krajobrazie kulturalnym i filozoficznym. Krytyka nowoczesności, myślenie polityki – prorok czy guślarz?
- Heidegger, analiza 3: List o humanizmie. Rozliczenie z okresem nazistowskim? Wobec własnej przeszłości i teraźniejszości kultury. Casus biograficzny Heiddegera jako „miejsce wspólne” nowoczesnej historii Europy.
- Miłosz, odsłona 4: późna twórczość (tomiki To, Druga przestrzeń, Wiersze ostatnie) – prozaizowanie języka, potoczność, fizjologia i ciało, odchodzenie od liryki maski/roli, poetyka wyznania, spowiedź.
- Miłosz, analiza 4: wiersze metafizyczne (z V części Wierszy ostatnich, np. O zbawieniu, z Drugiej przestrzeni).
- Heidegger, odsłona 4: „Tylko Bóg może nas uratować”. To, co ostateczne u Heideggera. Ostatnie lata oraz ostateczne drogi myślowe Heideggera (Przezwyciężenie metafizyki. Czym jest metafizyka? Przyczynki do filozofii). Ponowione pytanie o początek drogi Heideggera: pytanie o wiarę religijną i stosunek do metafizyki.
- Heidegger, analiza 4: równoległa lektura: fragm. Przyczynków do filozofii oraz Koniec filozofii i zadanie myślenia. Koniec historii i koniec filozofii. Metafizyka, wiara i filozofia – Heidegger apokaliptyk?
- Miłosz, analiza 5: księgi biblijne w przekładach Miłosza. Język poetycki jako "forma bardziej pojemna" dla słowa świętego (porównanie z innymi przekładami naukowymi i literackimi). Laiccy tłumacze Biblii (zestawienie z Arturem Sandauerem).
- Heidegger inaczej niż zwykle: projekt filozoficzny Heideggera i biblijna tradycja prorocka: analiza porównawcza wybranych tekstów niemieckiego filozofia oraz Ksiąg Izajasza i Jeremiasza. Rzeczy ostatecznie i historia.
Najbliższa praktyka w poniedziałek 10.01 będzie dotyczyła młodości Miłosza.Teksty: rozdziały: Miejsce urodzenia, Miasto młodości (Wychowanie katolickie, Narodowości), [w:] Czesław Miłosz, Rodzinna Europa, wydanie dowolne (najlepsze, bo z "przypisami po latach": Wydawnictwo Literackie, Karków 2001).
Tak się składa (nie całkiem przez przypadek...), że na ten rok przypada setna rocznica urodzin Miłosza (30.06.1911) i oficjalnie zaczęliśmy już Rok Miłosza. Mam nadzieję, że weźmiemy udział w niektórych imprezach, przede wszystkim w Festiwalu im. Czesława Miłosza w Krakowie (9-15.05.2011), i że uda nam się zebrać nasze własne analizy i interpretacje jego tekstów. Temu m.in. ma służyć ten blog. Tu będziemy też "notować" kolejne spotkania, prowadzić analizy krytyczne kolejnych tekstów i w ten sposób wspomagać "proces nauczania".
ola wiśniewska
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz